Mailchimp of Aweber? Je wilt beginnen met het versturen van een nieuwsbrief, want de meeste bedrijven sturen wel eens een nieuwsbrief. Maar over het effect van het versturen van een nieuwsbrief zijn de meningen nog steeds erg verdeeld in online marketing land. De marketeers die er wel in geloven en het professioneel aanpakken, maken gebruik van geavanceerde nieuwsbrief softwareWaar iedereen het wel over eens is, als je besluit wèl een nieuwsbrief te versturen, dan is het belangrijk dat je nieuwsbrief er aantrekkelijk uitziet, interessante onderwerpen en/of passende aanbiedingen voor de lezer bevat.

Zolang je weet waarom een abonnee zich heeft aangemeld voor je lijst, is het niet moeilijk om je lezer passende content aan te bieden.

Waarom een nieuwsbrief?!

  • Het is goedkoop.
  • Je kunt snel inspelen op actualiteiten.
  • Je hebt gemakkelijk contact met je doelgroep.
  • Je kunt meer informatie over je klantenbestand krijgen.
  • Een nieuwsbrief zorgt voor traffic naar je website,
  • én dus nieuwe content op je website, wat zoekmachines gaaf vinden!
  • Extra service naar je doelgroep.
  • Merkenbinding en verhogen naamsbekendheid.
  • Door inzet van automation kan je een cyclus van nieuwsbrieven aanbieden, waarin je bijvoorbeeld gratis 10 lessen aanbiedt.

Maar ja, welk software pakket past het beste bij jouw bedrijfsvoering of marketing doelstellingen? Welke mogelijkheden biedt bijvoorbeeld automation bij MailChimp of kan je met Aweber de customer journey van jouw doelgroep of de gehele sales funnel kwijt? Als je begint met een e-mailprovider, stap je niet één, twee, drie over op een ander software pakket.

Wij zijn ooit begonnen met MailChimp en zijn later overgestapt naar Aweber. Eerlijk gezegd, wat ons als eerste instantie aantrok in MailChimp is dat je tot maximaal 2.000 abonnees een gratis account kan gebruiken. Krijg je meer abonnees of wil je meer functies gaan gebruiken, zoals de autoresponder, dan moet je een betaald account nemen. Ook ben je verplicht bij een gratis account hun logo, het aapje, onder de footer te plaatsen, wat ook niet altijd wenselijk is. Maar het is wel een fijne manier om je kennis te laten maken met MailChimp, zonder dat het je geld hoeft te kosten.

Ja ja, we weten het, we houden van goedkoop en we kunnen het niet helpen. Hollands bloed zullen we maar zeggen… Anyways, omdat wij nu beide e-mailproviders op grote schaal hebben gebruikt en wij de ins en outs van beide diensten hebben leren kennen, hebben wij de voor en tegens ontdekt, die we hieronder hebben opgesomd.

Naar de website van Aweber
 
Naar de website van MailChimp

Vormgeving MailChimp VS Aweber

Als je waarde hecht aan een mooie vormgeving, bijvoorbeeld als je (web)designer bent, dan zal je MailChimp kiezen boven Aweber. Met de GUI van MailChimp kan je heel eenvoudig professioneel uitziende inschrijfformulieren maken en ook de de templates kan je vanaf nul helemaal zelf eenvoudig opbouwen.

Zij hebben veel templates om uit te kiezen, maar ook templates die je zelf helemaal naar eigen look & feel kan opbouwen. Ook kan je je eigen HTML of ruwe code uploaden en deze versturen en analyseren. De ontwerp vrijheid die je bij MailChimp vindt, is vooral handig bij het ontwerpen van je eigen pop-up voor nieuwsbrief inschrijvingen.

Wat wel een nadeel is bij MailChimp is dat je per lijst maar één inschrijvingsformulier kan ontwerpen of gebruiken. Bij Aweber kan je zoveel als je wilt creëren en gebruiken. Dus je kunt bij MailChimp geen verschillende formulieren testen en bij Aweber wel.

Ook is de interface van MailChimp beter, maar wel een stuk trager dan die van Aweber. Dit komt door alle grafische functionaliteit die MailChimp biedt in hun UI.

Winnaar: MailChimp

E-mail Tracking MailChimp VS Aweber

Wie heeft de beste e-mail tracking? Bij beide diensten kan je zien per e-mailadres op welke links en hoe vaak zij er op hebben geklikt. Daarnaast geeft MailChimp aan hoe dedicated een e-mailadres is met een 5 sterren als ‘very dedicated’ en 0 sterren “not dedicated”.

Aweber is wel beter als het gaat om doorklikken van links in je e-mail. Als je de link-tracker gebruikt in Aweber, dan zal Aweber de link gebruiken van je website. MailChimp maakt zijn eigen URL en deze is erg lang en obscure. Over het algemeen zullen ontvangers van de mailing minder geneigd zijn om te klikken op links die lang en obscure zijn. Met Aweber zien de links eruit als op je eigen website en worden ze nog steeds bijgehouden in de rapportages. Wij hebben daarom een enorme toename gezien van de CTR (Click Through Rate) met de overstap naar Aweber.

Een aanvulling op dit alles is dat Aweber ook de conversies bijhoudt als je producten verkoopt en dat zij bijhouden welke pagina’s de lezer op jouw website aandoet. Bij MailChimp kan dat ook door een API op je webshop te installeren, maar is gelimiteerd voor de volgende platformen:  Shopify, BigCommerce, Magento, WooCommerce, Prestashop, Volusion, 3dCart. En voor het bijhouden van het gedrag van je lezer moet je bij MailChimp gebruik maken van ClickTale.

Wat ook irritant is dat je bij MailChimp niet je e-mailbericht kan sturen naar meerdere lijsten. Als je dit wel wilt, moet je de campagne kopiëren en opnieuw aan een lijst aanbieden. Dit kan erg vervelend en tijdrovend zijn.

Over het algemeen is Aweber veel krachtiger in het bijhouden van je e-mailcampagne.

Winnaar: Aweber

Autoresponders MailChimp VS Aweber

Wie heeft een betere responder? Zowel Mailchimp en Aweber hebben een gemakkelijke manier om je autoresponder of een reeks follow-up e-mails op te zetten. Echter hebben beide platforms hun voordelen en nadelen in hoe de autoresponders worden uitgevoerd.

Wat wij leuk vinden aan MailChimp is dat we de autoresponder zodanig kunnen instellen dat een gedeelte van de lijst de follow-up mails krijgen. Je kunt bijvoorbeeld bij aanvang van een inschrijving jouw nieuwe lid een aantal voor ingestelde mails laten ontvangen. Of als je alleen de inschrijvers van de afgelopen maand een mail wilt sturen met bijvoorbeeld een welkomst aanbieding dan kan dat zeer gemakkelijk in de MailChimp autoresponder interface, automation geheten.

Met Aweber is dit iets ingewikkelder. Aweber werkt met labels. Elke abonnee krijgt een getal, deze geeft aan welke follow-up mails zij al hebben ontvangen. Als je bijvoorbeeld

Ondersteuning MailChimp VS Aweber

Beide hebben bij een betaald abonnement een goede service. Maak gebruik van de chat of de e-mailservice. Je krijgt binnen no time een accuraat antwoord. Is het probleem wat lastiger te vinden? Dan wordt er een ticket aangemaakt en wordt je via e-mail op de hoogte gehouden.

 

Naar de website van Aweber
 
Naar de website van MailChimp

Wat zijn jouw ervaringen met MailChimp of Aweber?